Przepych, spokój i rozkosz
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4482 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Drodzy nauczyciele chciałam zaprezentować wam analizę dzieła sztuki na przykładzie obrazu "Przepych, spokój i rozkosz" Henri Matiss'a.
Opracowała: Marta Sztaba Scenariusz zajęć
Temat : Analiza dzieła sztuki na przykładzie obrazu „Przepych , spokój i rozkosz” Henri Matisse’a . Klasa : III gimnazjum Czas trwania zajęć : 2 x 45 min
Cele :
· Kształtowanie kultury plastycznej ( umiejętność włączenia sztuki we własne osobiste życie ) , · Kształcenie zainteresowań i zamiłowań plastycznych, · Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności plastyczne , · Kształtowanie wszechstronnego rozwoju osobowości poprzez kontakt z poszczególnymi dziełami sztuki , · Zaznajomienie uczniów z podstawowymi kierunkami w sztuce współczesnej , · Zapoznanie uczniów z zasadami przeprowadzania analizy dzieła sztuki( ikonografia twórcy omawianego dzieła , rodzaje kompozycji , faktur i technik malarskich ) ,
Umiejętności :
· Świadome odbieranie dzieł sztuki , reagowanie na formę artystyczną i odczytywanie naniesionych przez nią znaczeń , · Aktywny kontakt z dziełami sztuki przygotowujący do uczestnictwa w kulturze , · Kojarzenie zjawisk sztuki – plastyki z miejscem i czasem ich występowania , · Świadomość tożsamości kulturowej narodu w szerokim kontekście dorobku kultury światowej .
Treści :
· Kontakt z dziełami sztuki , · Podstawowa wiedza o dziele sztuki , · Zapoznanie z wybranym dziełem sztuki ( obraz ) , · Sposoby komunikacji przez dzieło sztuki .
Forma :
· Praca zbiorowa · Praca grupowa
Metody :
· Słowno – oglądowa · Projektu
Pomoce dydaktyczne :
· Reprodukcje dzieł sztuki ( obrazy ) , albumy , katalogi , · Duży arkusz papieru ( biały lub szary ) · Markery
Lekcja I
Przebieg zajęć :
1. Czynności wstępne ( 10 minut ) . 2. Przedstawienie głównego tematu lekcji . 3. Zapoznanie uczniów z podstawowymi kierunkami w sztuce współczesnej . 4. Zapoznanie uczniów z reprodukcjami dzieł sztuki H. Matisse’a 5. Podział klasy na 4 grupy ( wybór liderów ) . 6. Zapoznanie poszczególnych grup z zasadami przeprowadzania analizy dzieła sztuki wg następującego schematu : · Autor ( ikonografia ), · Tytuł , · Epoka , · Temat ( treść ) , · Kompozycja , · Kolorystyka , · Technika , · Faktura , · Miejsce oryginału 7. Rozdanie kart pracy i materiałów pomocniczych . 8. Ustalenie terminów konsultacji . 9. Ustalenie czasu na przygotowanie prezentacji ( 20-25 minut ). 10. Ustalenie czasu prezentacji poszczególnych grup ( 3-5 minut ). 11. Zapoznanie z kryteriami oceniania .
Lekcja II
Przebieg zajęć :
1. Czynności wstępne ( 5 minut ). 2. Prezentacja reprodukcji dzieła H. Matisse’a „Przepych , spokój i rozkosz”. 3. Praca w grupach ( analiza dzieła sztuki wykonywana na dużych arkuszach papieru ) : · Grupa I - zebranie informacji na temat H. Matisse’a ( sporządzenie notatki ikonograficznej) , · Grupa II – zebranie informacji na temat epoki , w której tworzył H. Matisse , sporządzenie notatki charakteryzującej kierunek , w którym tworzył , · Grupa III – określenie treści i kolorystyki obrazu , · Grupa IV – określenie rodzaju kompozycji , faktury i techniki . Ustalenie miejsca ekspozycji dzieła . 4. Prezentacja i interpretacja wykonanej analizy dzieła ( obrazu ). 5. Podsumowanie zajęć . 6. Ocena pracy uczniów .
Analiza dzieła sztuki na przykładzie obrazu „Przepych , spokój i rozkosz” H. Matisse’a
1. Autor dzieła .
Henri Matisse urodził się 31.12.1869 r. w Le Cateau – Cambresis we Francji . Malarz i grafik , współtwórca fowizmu . Swoje umiejętności malarskie kształcił w Akademii Julian w pracowni Moreaui Carrierra . Pierwsze prace wystawił w paryskiej galerii Ambrosi Vollard . Po wystawie wyjechał do Sant – Tropez . W 1905 r. Matisse zaprezentował w Paryskim Salonie dzieła o gwałtownej kolorystyce . Od tej pory artysta uważany jest za przywódcę fowistów . W 1908 r. otwiera szkołę malarską w Paryżu , która przetrwała tylko 3 lata . W 1908 r. publikuje w „La Grande Revue” Notatki malarza . Umiera 3 listopada 1954 r. Do jego najsłynniejszych dzieł należą : Radość życia ( 1906 ) , Przepych , spokój i rozkosz ( 1907 ) , Muzyka , Taniec , Czerwone studio , Lekcja muzyki ( 1917 ) , Złote rybki ( 1925 ) , Wielkie czerwone wnętrze ( 1948 ) . Matisse tworzył rysunki o lapidarnym stylu , grafiki, ilustracje i scenografie. W 1948 - 51 r. powstało ostatnie dzieło Matisse’a – dekoracja kaplicy Dominikanek w Vence .
2. Epoka
Nowożytna – fowizm ( 1905 – 1908 ). Cechą charakterystyczną tego kierunku jest eksplozja kolorów , która szokuje . Kolor w obrazie nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością . Najsłynniejszymi fowistami byli : Matisse , Derain , de Vlaminck , Duffy , Marguet .
3. Tytuł
LUXE , calme et volupte ( Przepych , spokój i rozkosz )
4. Temat
Obraz przedstawia pejzaż nadmorski ( Morze Śródziemne ) , słoneczną pogodę . Przedstawia grupę ludzi wypoczywającą na pikniku ( co sugerują rozłożoną serwetą i naczyniami ). Postacie ludzi przedstawione są nago , w spoczynku.. Niektóre tylko wykonują pewne czynności . Cała kompozycja daje złudzenie spokoju . Kompozycję tę ożywia pion barw przedstawionych w obok stojącej sośnie .
5. Kompozycja
- otwarta - niesymetryczna
6. Kolorystyka
Przeważająca tonacja barw ciepłych , przez które przenikają się barwy zimne . Odznacza się paleta barw podstawowych nakładanych obok siebie , co daje wrażenia mieszania się ich . Linie ciał opływają łagodnie sugerując spokój , pewną rozkosz . Nie widać wyrazów twarzy , ale barwy świadczą o dobrym nastroju .
7.Technika
- malarstwo olejne na płótnie , - technika pointylizmu – polegająca na malowaniu oddzielnymi dotknięciami pędzla pozostawiającymi różnokolorowe małe punkty czystej farby , które nie łączą się ze sobą .
8.Faktura
Faktura dająca złudzenie chropowatości 9.Miejsce oryginałuMuzeum Orsay , Paryż
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|